pátek 28. prosince 2012

Dovolená ve Švédsku

Pěkný den,

dneska jsem se během vánočního lenošení rozhodla napsat o své dovolené ve švédském Goteborgu. Švédsko a celkově Skandinávii mám ráda od doby, co jsem tam byla poprvé před dvěma roky na návštěvě u přítele. Moc se mi líbí švédský styl architektury, jejich umělecká tvorba... určitě je vám jasné, co tím myslím, protože IKEA, že?:)

zdroj: web
Letěli jsme s KLM Royal Dutch Airlines s přestupem v Amsterodamu a byl to moc příjemný zážitek. Do té doby jsem letěla vždy jen s nízkonákladovkami, tak jsem nebyla zvyklá, aby se o mě někdo během letu tak staral. Jen celou dobu hodně pršelo, takže jsem měla naprosto promoklý kufr, asi jak ho nechali někde stát při přestupu na dešti. Takže jsem první noc musela spát v přítelově tričku.

Musím uznat, že vybrat si pro dovolenou ve Skandinávii zrovna konec listopadu nebyl úplně nejlepší nápad. Předpověd první poloviny týdne mluvila o dešti a plus osmi stupních, druhá polovina týdne pak měla být slunečná, ale mrazivá... což se také vyplnilo. Naštěstí jsem se vykašlala na styl a jela jsem ve sportovní bundě, protože první dny pršelo opravdu fest. Moc fotek tedy nemám, zato můžu doporučit útulnou kavárničku hned vedle nákupního centra Nordstan, kde jsme během deštivých dnů často hledali útočiště. Mají tam výborný cheesecake.

Goteborgská "rtěnka". Kancelářšká budova navržená jako maják.

V Goteborgu je také spousta zajímavých muzeí. Muzeum Maritime, na které jsme se nejvíc těšili, už ale bohužel bylo zazimované. Je to soustava lávkami propojených lodí, kde se člověk dozví spoustu z námořní historie. Místo toho jsme si užili skoro celý den v Universu. Je to něco jako technické a poznávací muzeum. Část je deštný prales, kde mezi vámi hopsají opičky, červení ibisové, další část je námořní, kosmonautská, kriminální, ve které si můžete vyzkoušet i detektor lži (vážně zajímavá část, vyšlo mi, že lžu pořád, i o tom, že mám řidičák:).

Ibis
Následují fotky ze dne, kdy se trochu umoudřilo počasí a my si udělalí celodenní procházku kolem jezer. Cestou jsme bloudili právě kolem takových domečků, jako je ten na první fotce.





Koncem týdne se sice dost ochladilo, ale rozhodli jsme se, že jeden den navštívíme Oslo, které je od Gotheborgu vzdálené asi tři hodiny. Vyjížděli jsme už v pět ráno a vraceli jsme se v deset večer, abychom toho co nejvíce stihli. Pro cestování jsme využili dvou společností - Bus4you a GoByBus. Bus4you je dražší, ale pohodlnější, s wifi a zásuvkou... pro internetového závisláka jako jsem já ideál.

Počasí v Oslu bylo krásné, ale zima byla veliká. Jako první jsme si v infocentru nabrali milion letáčků a mapek a pak už jsme obcházeli památky a toulali se ulicemi. Norsko je co se týče cen ještě dražší než Švédsko.



Pro obě země byly ovšem typické nádherně a originálně ozdobené ulice. Navíc mi připadalo, že v Norsku opravdu vypadá skoro každá žena jako modelka a když byla náhodou nějaká Norka při těle, stejně byla naprosto dokonale oblečená. Až tam jsem si ve své sportovní bundě připadala hloupě. Ve Goteborgu jsem potkávala víc lidí oblečených jako já.


Opera v Oslu. Prý symbolizuje povahu norského lidu tím, jak se zvedá z mořské hladiny.

Královský palác
Když už nám byla opravdu velká zima, schovali jsme se do Vikingského muzea.

Vikingská loď
Mimo to, jsme se prošli v parku Frogner, abychom si prohlédli Vigelandsanlegget, neboli sbírku soch Gustava Vigelanda.



Jestli se ještě někdy podívám do Goteborgu, nejlépe v letních měsících, tak určitě půjdu i do zábavního parku Liseberg. V předvánočním čase byl krásně nazdobený, ale nějak se nám tam v té zimě nechtělo.

Zábavní park Liseberg

A kvůli čemu je Goteborg obzvláště známý? Volvo. Krásná auta. Znáte to... až já budu velká, tak si jedno určitě pořídím.

Volvo muzeum

Co se týče nakupování, je Švédsko dražší, než Česko, ale zase jsou tam dostupné věci, které se u nás nedají koupit. Já jsem ale hlavně chtěla vyzkoušet nějakou švédskou kosmetiku, kterou neznám a v Česku ji nekoupím. Co jsem si vlastně koupila, ukážu v příštím článku.


Co vy a Skandinávie? Lákají vás severské země, nebo raději jezdíte za teplem?

(Bibi)

Žádné komentáře:

Okomentovat